Витамин D е мастноразторимо съединение, което е нужно на организма. Може да се произведе ендогенно, чрез излагане на кожата нa слънце. Алтернативно, може да се набави чрез хранителни добавки или храна. Формите, които се приемат външно или се синтезират трябва да преминат процеси, за да се активират.  

Първият стадий на тази обработка е в черния дроб, който превръща витамин D в калцифедиол, а вторият стадий се случва предимно в бъбреците и образува активния калцитриол.

Функция в организма

Витамин D участва в редица процеси като: 

абсорбация и поддържане на калций и фосфати;

минерализация, растеж, ремоделиране на кости;

модулиране на растежа на клетките, нервно-мускулната и имунната функция;

Голяма част от клетките в имунната система имат рецептори за витамин D, чието наличие подобрява имунния отговор. 

Витамин D участва и в много други процеси, като редица клетки имат рецептори за тях. 

Нива на витамин D 

Най-добрият показател за статус на витамин D e калцифедиолът, заради дългият период на циркулация. Тази форма не показва цялостната картина на витамин D в организма. Все още предстой да се намери начин за цялостно наблюдение на витамин D в организма и да се зададат конкретни нива. 

Таблица за връзката между серумни нива на калцифедиол и цялостното здраве 

nmol/L ng/mL Здравни показатели
< 30 < 12 Свързва се с недостиг на витамин D, което води до рахит при кърмачета и деца и остеомалация при възрастни
30 до < 50 12 до < 20  Като цяло се счита за недостатъчен за костите и цялостното здраве при здрави индивиди
> 50 > 20 Като цяло се счита за подходящ за костите и цялостното здраве при здрави индивиди
> 125  > 50 Има някои доказателства, че тези нива могат да имат нежелан ефект

Референтен прием 

EFSA (Европейската агенция по безопасност на храните) казва, че дневният адекватен прием (количеството, което е нужно за нормална функция на организма) е 15 микрограма.

EFSA все още не е установила препоръчителен дневен прием (доза, която принципно е по-висока от адекватния прием).

Дозите се отнасят единствено за външния прием на витамин D, а не за ендогенния. 

Рискове от свръхприем на витамин D 

Негативните реакции възникват след прием в продължителен период на дози над 250 микрограма (около 20 пъти над препоръчителния адекватен прием).

Симптомите на токсичност са неспецифични като загуба на тегло или сърдечна аритмия. Някои сериозни симптоми включват калцифициране на кръвоносните съдове (опасно за сърцето, кръвоносните съдове, бъбреците). 

Синтезът на витамин D чрез слънце не може да доведе до токсичност, защото затоплянето на кожата води до фотодеградиране на превитамин D3 и витамин D3. Освен това при този процес се образуват съединение, които органичават образуването на витамин D. 

Статус на витамин D 

Спецификата на съвременния начин на живот предразполага към дефицит на витамин D. 

Жените цялостно са предразположени към дефицит на витамин D. Особено с напредване на възрастта, остротата на дефицита се изостря. Всъщност, възрастните хора имат по-ниски нива от по-младите. 

Проучвания показват, че последните 20 години серумните нива на витамина намаляват дори и при мъжете. Това се дължи на промяната в работните условия и начин на живот. 

Количеството на витамин D може да се повлияе значително при прием на добавки. 

Дефицит на витамин D 

Дефицитът на витамин D може да се дължи на: недостатъчен прием; нарушена абсорбация и употреба от организма; повишена нужда; повишена екскреция.

Проблемите с приема могат да се дължат на: по-нисък прием; ограничено излагане на слънце; бъбреците не успяват да конвертират калцифедиол в активната форма; абсорбцията от храносмилателния тракт е недостатъчна.

Рахитът и остеомалацията са класическите заболявания, причинени от дефицит на витамин D.

Дефицит на витамин D в България 

Средно всеки седми човек в света има някаква степен на дефицит на витамин D. В България проучване показва, че 76% от уастниците в него страдат от дефицит на витамин D. В него участвали 2032 души от градовете София, Стара Загора, Сливен, Добрич, Русе, Троян, Монтана, Видин, Благоевград, Сандански, и прилежащите към тях малки градове и села.

Рахит 

Това заболяване за пръв път е описано в средата на 17 век от британски изследователи.

При рахитът костната тъкан не успява правилно да се минерализира. Вследствие костите стават меки и се стига до скелетни деформации.

Остеомалация

При възрастните дефицитът може да доведе до остеомалация, което води до слаби кости. Симптомите на това заболяване са болка в костите и мускулната слабост, но такива симптоми могат да бъдат фини и да останат неоткрити в началните стадии.

Групи с повишен риск за проблеми с витамин D

Набавянето на витамин D изцяло от естествени хранителни източници е трудно, тъй като те съдържат високо количество. За някои хора излагането на слънчева светлина и правилната диета са достатъчни за набавяне, а за други са нужни хранителни добавки.

Кърмещи и кърмачета

Препоръчително е кърмачетата и бременните и кърмещи жени да си набавят повече витамин D, тъй като приемът на витамин D от кърма не е достатъчен в някои случаи. Рискът при деца се увеличава при посещение на детски градини, които не предлагат чести и дълги активности на открито и излагане на слънце. 

Хора с риск от дефицит на витамин D 

Хора в напреднала възраст- заради намалената способност да се синтезира витамин D, а и заради по-голямото време, прекарано на закрито. 

Липса на слънце- намален синтез при хора, които поради работа или други причини прекарват повече време на закрито или са покрити във времето си навън. 

Хора с тъмна кожа- голямото количесто меланин намалява способността за синтез на витамин D. 

Възпалителни заболявания на червата и др. малабсорбации- този вид заболявания пречат на абсорбацията на витамин D, тъй като той е мастноразтворим и усвояването му от храна е през червата.  

Затлъстяване или стомашен байпас- подкожните мазнини разреждат синтезирания витамин D, а хората със стомашен байпас прескачат областта на червата, където се абсорбира витамин D. 

Източници на витамин D 

Храна 

Витамин D се съдържа в много малки количества в естествени храни. Някои от най-богатите източници са месото, рибите с повече мазнини или чернодробните им масла. По-малки количества има в телешкия черен дроб, сиренето и яйчни жълтъци.

В някои държави като САЩ се обогатяват често консумирани храни, за да може населението да си го набави. В България няма такава практика. 

Храни Микрограми на порция
1 супена лъжица от масло от черен дроб на треска 34
Дъгова пъстърва, сготвена- 75 гр  16
Сьомга, сготвена- 75 гр  14
Сардини (атлантически) в консерва – 2 броя 1,2
Яйце – 1 брой  1,1
Телешки черен дроб – 75 гр 1
Риба тон от консерва – 75 гр 1
Пилешки гърди, печени- 75 гр 0,1
Моркови 0
Ябълки 0
Броколи 0
Банан  0

Излагане на слънце 

Повечето хора си синтезират витамин D чрез ултравиолетовите лъчи от слънцето. Все пак има много фактори, които влияят на този процес като сезона, частта на денонощието, облачна покривка, замърсяване, съдържание на меланин и тн. 

Няма съвети, които научно обосновано, дават точни инструкции, но цялостно се счита, че около 5-30 минути излагане на слънце между 10:00 сутринта и 15:00 следобед два пъти седмично набавя добро количество витамин D. Трябва да са изложени лицето, ръцете, краката или гърба. Трябва да се имат предвид и факторите, които биха ограничили способността за синтез. 

Не трябва да се прекалява, тъй като слънцето е и доста опасно за кожата. 

Хранителни добавки 

Хранителните добавки са добър източник на витамин D, като витамин D3 е значително по-добре усвоим от D2 в големи количества. По-голямата част от витамин D3 се произвежда от ланолин- себум на овце.
Въпреки това има натурални форми, които също се набавят от растителни източници и имат същите качества. 

Хранителните добавки са добър източник на витамин D за хора с органичен излаз на слънце, жени в напреднала възраст и др рискови групи. 

Витамин D и цялостно здраве 

Проучвания показват предимства от добрите нива на витамин D: резистнентост към хронични заболявания; подобрени физиологични параметри; функционални мерки (здрав скелет и др.); нормално психично здраве. 

Има насока от проучвания, които изследват връзката между витамин D и повлияване на риска от рак (особено в дебелото черво, простата и гърдите). Това е сериозна претенция, която тепърва бива да бъде доказана. 

Витамин D e важен и за имунната система, тъй като подобрява комуникацията между имунните клетки и реакцията на организма към вируси, бактерии и патогени. 

Ниските нива на витамин D са свръзани с податливост към инфекции и респираторни болести. 

Взаимодействия с лекарства

Стероиди – някои кортикостероидни лекарства намаляват възпалението и намаляват абсорбацията на кацлий и нарушават метаболизма на витамин D. 

Някои лекарства за остлабване и холестераминът могат да намалят абсорбацията на витамин D. 

Това е непълен списък на лекарства, които влияят на витамин D. 

Заключение

Витамин D e важен за нормалната функция на организма, тъй като неговите функции включват: абсорбация на калций и фосфати; здравина на костите; нормален растеж при деца; превенция на остеомалация и остеопороза при възрастни; модулиране на растежа на клетки; имунна функция и още много.

Витаминът преминава през процеси преди да стане в активна форма (калцифедиол и калцитриол).

Сегашният начин на живот предразполага към дефицит на витамин D, тъй като голяма част от работната сила е на закрито, а мастноразтворимият витамин е бедно наличен в естествени храни. Затова може и да се набавя чрез добавки като двете форми са витамин D2 и D3. Някои проучвания показват предимства на витамин D3. 

Харесайте страницата Здравалник във Facebook, за да получвате информация и нови статии от нас 👍

Вие набавяте ли си достатъчно витамин D? Можете да споделите в секцията за коментари 👇