Цинкът е минерал, който е нужен, за да може организмът да функционира нормално. Тялото не съхранява излишния цинк, което означава, че той трябва да е наличен в диетата. Цинкът може да се набавя от някои естествени източници като червено месо, пилешко и риба, но в голяма част те го съдържат в малки дози. 

Острият дефицит на цинк може да доведе до нисък ръст, намалена плодовитост, проблеми с нормалната функция на тестисите или яйчниците.

Добрият прием на цинк подобрява имунната система, нормалното делене на клетките и нормалното усвояване на хранителни вещества.

Функция в тялото 

Цинкът контролира редица процеси в организма като поддържането на ензимните системи и клетките. Той е важен и за белтъчния синтеза и образуването на колаген, клетъчно делене, синтез на ДНК.
Цинкът спомага и за нормалната функция на имунната система като регулира производството на цитокините (малки сигнални молекули), които са изключително важни при боледуване. 

Другите функции на цинк в организма:

управление на мускулите;

помощ при образуването на инсулин;

съставка при важни ензими;

стабилизатор на кръвта и киселинно-алкалния баланс;

спомага за развитието на всички репродуктивни органи;

помага за заздравяването на рани;

необходим за нормалния растеж на децата;

спомага функцията на щитовидната жлеза;

ключова роля за поддържане на зрението.

Дози за цинк

Възраст в години Средна нужна стойност в мг Препоръчителна доза в мг Горен лимит в мг
7-10 6,2 7,4 28
11-14 8,8 9,4 33
15-17 11,8 12,5 38
>18 11 14 40

Дозите са изготвени на база данни от EFSA, въпреки че асоциацията няма конкретно становище за препоръчителни дневни дози на база конкретни данни. 

Средната нужна стойност е минималното количество, което е нужно за нормална функция на организма. 

Горният лимит също е изготвен на база разумна рамка, а реално токсичните дози на цинк са в пъти по-големи. 

Все пак не е препоръчително човек да приема дълго време дози над горния лимит, посочен по-горе. 

Токсичност при високи дози на цинк 

Високи дози около 150 мг,  225 мг и 500 мг и повече (това са в пъти повече от горната рамка на EFSA) водят до нежелани ефекти като гадене и повръщане; болки в стомаха и диария; симптоми на настинка; нисък „добър” HDL холестерол; промяна в рецепторите за вкус; недостиг на мед; чести инфекции. 

Дефицит на цинк 

Дефицитът на цинк е често срещан, като причините включват: тежка диария; проблеми със затрудняването на абсорбция на храна; проблеми с черния дроб; сериозни операции; бедна диета на цинк и тн. 

Приемането на цинк помага в тези ситуации. 

Симптоми 

Симптомите включват забавен растеж, ниски нива на инсулин, загуба на апетит, раздразнителност, косопад, груба и суха кожа, бавно зарастване на рани, намалено усещане за вкус и мирис, диария и гадене, акне, уморяемост, повишено ниво на лош и общ холестерол, отслабено виждане на тъмно, чести настинки и грип.

Ефект от недостиг на цинк 

Недостигът на цинк може да доведе до: проблеми с растежа и остра диария при деца; бавно зарастване на рани; проблеми с ноктите, простатата, имунната система, зрението и още много. 

Ползи от приема на цинк

Имунната система

Човешкото тяло се нуждае от цинк, за да регулира Т-лимфоцитите, като приемът на цинк намалява шанса за боледуване от нормалната настинка.

Приемът на цинк може да намали епизодите и тежестта на настинката. 

Цинкът засилва и други механизми за подобряване на имунната система. 

Дефицитът на цинк може да доведе до проблеми с имунната система. 

Диария

Приемът на цинк през устата може да намали продължителността и тежестта на диарията, особено при деца. 

Болестта на Уилсън, свързана с натрупване на мед в тялото, също се повлиява добре от цинка. 

Паметта и способността за учене 

Някои проучвания показват, че приемът на цинк има сериозно отношение към комуникацията на невроните. Това е важно при формирането на спомени и ученето. 

Заздравяване на рани 

Цинкът има отношение към поддържането на структурата на кожата. Доброто му наличие в организма е важно за нормалното заздравяване на раните. Проучвания показват, че локалното му нанасяне върху рани води до по-бързо заздравяване. 

Напредване на възрастта 

Цинкът намалява вероятността от възпаления, които повишават рисковете от редица заболявания с напредване на възрастта. 

Цинкът предпазва ретината и намалява вероятността за прогресия на макулната дегенерация. 

Плодовитостта 

Доброто количество на серумен цинк спомага за плодовитостта, като увеличава броя на сперматозоиди при мъжете. Приемът на цинк подобрява качеството на спермата цялостно. 

Цинкът подобрява и цялостното здраве и функцията на простатата.

Други възможни ползи

Има данни, че цинкът може да помага при:

лечение на акне;

хиперактивност и дефицит на внимание;

остеопороза https://zdravalnik.bg/osteoporoza/ ;

предотвратяване и лечение на пневмония;

предпазва черния дроб от химическо увреждане https://zdravalnik.bg/cheren-drob/ ;

повишава абсорбцията на витамин А;

намалява холестеролните отлагания https://zdravalnik.bg/holesterolinformaciqisaveti/ .

Източници на цинк

Храни, съдържащи цинк са: пшенични зародиши, морски дарове, месо, черен дроб, тиквено семе, яйца, гъби, соя, слънчогледово семе. 

Билки, съдържащи цинк са: люцерна, люти чушки, глухарче, магданоз, шипки, градински чай, сарсапарила, диоскорея.

Храни Милиграми
Стриди, варени, панирани и пържени 85 гр 74
Печено говеждо 85 гр 7
Рак от Аляска 85 гр 6,5
Омар 85 гр 3,4
Свинско котлет, сланина, варено 85 гр 2,9
Печен фасул, консервиран, обикновен или вегетариански 2,8
Пиле 2,4
Тиквени семки 28 гр 2,2
Кашу, сушено печено 28 гр 1,6
Пилешки гърди 0,9
Сирене, чедър или моцарела 28 гр 0,9
Грах, зелен, замразен, варен, ½ чаша 0,5

За съжаление, когато почвата е бедна на цинк- цялата хранителна верига има намалено количество цинк.

Формите на цинк 

Различните форми на цинк имат различна потентност, като някои са по-високо усвоими от други. Цялостно, органичните форми на цинк са по-усвоими от неорганичните. 

Взаимодействия на цинк с други лекарства

Антибиотици 

Приемът на цинк намаляват силата на някои антибиотици. Приемът на антибиотик и цинк трябва да се разграничава от около 2 до 6 часа едно от друго. 

Пенициламин

Приемът на цинк може да намали способността на пенициламина да се бори със симптомите на артрит. Препоръчителното е цинкът и пенициламинът да се разграничи между няколко часа. 

Тиазидни диуретици 

Тези лекарства намаляват количеството на цинк в урината. 

Полезни съвети 

Хората, които имат нужда от повече цинк са: консумиращи голямо количество алкохол; диабетици; мъже с проблеми с простатата; жени с проблемен месечен цикъл; диария.

Цинкът действа най-добре заедно с витамин А, калций и фосфор.

Заключение

Цинкът е нужен за нормалната фунцкия на организма, като неговите функции включват: клетъчна комуникация; нормална функция на имунната система; нормално развитие при децата; плодовитост и здрава простата; клетъчно делене и синтез на ДНК; антиоксидантна защита; обработка на хранителни вещества; образуване на инсулин. 

Недостигът на цинк е опасен, като може да причини проблеми при: развитието на децата; плодовитостта; функцията на имунната система; зрението и още много функции. 

Натуралните източници на цинк включват: пшенични зародиши, морски дарове, месо, черен дроб, тиквено семе, яйца, гъби, соя, слънчогледово семе и  т.н., но все пак често са нужни хранителни добавки, за да се стигне до добро серумно количество. 

Цинкът взаимодейства с някои лекарства затова е препоръчително да се взима в отделни часове от тях. 

Доброто количество на цинк благоприятства реакцията на имунната система, заздравяване на рани, плодовитост и здрава простата, подобряване на паметта и цялостното добро здраве на организма. 

Харесайте страницата Здравалник във Facebook, за да получвате информация и нови статии от нас 👍